رایتینگ آیلتس

سرفصل مطالب

رایتینگ آیلتس IELTS WRITING

 رایتینگ آیلتس یکی از بخش های آزمون آیلتس که خود دارای دو نوع است رایتینگ آکادمیک و رایتینگ جنرال.همچنین مهارت رایتینگ آیلتس دارای دو task است که task1 در ماژول های آکادمیک و جنرال متفاوت است. که در ادامه شما را با ساختار و فرمت هر یک از آنها آشنا می نماییم.

معیار نمره دهی آزمون رایتینگ آیلتس

آزمون رایتینگ آیلتس شامل دو «تسک» (Task) است. در آموزش‌های قبلی «فرادرس» گفته شد که آزمون آیلتس از دو نوع «جنرال» (General) و «آکادمیک» (Academic) تشکیل شده است و هر دو آزمون در بخش Writing شامل دو تسک می‌شوند. نمره‌دهی آزمون رایتینگ آیلتس به صورت جداگانه برای هر تسک محاسبه می‌شود و در نهایت نمره کل برای بخش رایتینگ لحاظ می‌گردد.

به طور کلی، نمره‌دهی آزمون رایتینگ آیلتس بر مبنای چهار معیار تعیین می‌شود که عبارت است از:

  • Task Achievement
  • Coherence and Cohesion
  • Lexical Resource
  • Grammatical Range and Accuracy

هر یک از این پارامترها، ۲۵٪ نمره کل این بخش از رایتینگ را تشکیل می‌‌دهند. در ادامه، هر یک از این معیارها را به طور جداگانه توضیح داده‌ایم.

Task Achievement

این معیار ارزشیابی در رایتینگ آیلتس، به تعداد پاسخ‌های درست شما در آزمون آیلتس بستگی دارد. هر چقدر به سؤال‌ها کامل‌تر پاسخ دهید و به مواردی که در صورت سؤال مطرح شده، به درستی اشاره کرده باشید، نمره بهتری کسب خواهید کرد. بنابراین، سؤال‌ها را با دقت بخوانید و مطمئن شوید که درباره همه‌ نکاتی که از شما خواسته شده بنویسید.

Coherence and Cohesion

این معیار ارزشیابی به معنای ایجاد ساختارمندی، انسجام و روانی است. یعنی، تمام قسمت‌های رایتینگ آیلتس به گونه‌ای نوشته شود که به شکلی منطقی به هم مرتبط باشد. همچنین میان دستور زبان و واژگان متن نیز باید پیوستگی وجود داشته باشد. یکی از راه‌های ایجاد یکپارچگی در متن، استفاده از کلمات یا عباراتی است که ارتباطی میان جمله قبل و بعد از خود به وجود می‌آورند، مانند «In addition» یا «In contrast». در مجموع، برای کسب نمره بهتر، موارد زیر را در نظر داشته باشید.

  • در قسمت مقدمه، سؤال را «پارافریز» (Paraphrase) کنید و در پاراگراف اول بیاورید.
  • ایده‌های خود را در چند پاراگراف خلاصه کنید.
  • از «جمله موضوعی» (Topic Sentence) و «جملات پشتیبان» (Supporting Sentences) برای نوشتن هر پاراگراف استفاده کنید.
  • ایده خود را به وضوح در هر پاراگراف مشخص کنید.

Lexical Resource

این معیار ارزشیابی در رایتینگ آیلتس بر اساس نوع واژگان به‌کاررفته در متن صورت می‌گیرد. هر چقدر کلمات یا عبارت‌ها با موضوع متن ارتباط بیشتری داشته باشد و به درستی استفاده شده باشد، نمره بهتری حاصل می‌شود. بنابراین، به‌جای حفظ کردن کلمات سخت و غیرکاربردی، بهتر است تمرکز خود را روی کلماتی بگذارید که هرچند ساده، اما در زبان انگلیسی رایج‌تر هستند و با کالوکیشن‌های آن‌ها نیز آشنایی کافی دارید. در مجموع، برای کسب نمره بهتر، موارد زیر را در نظر بگیرید.

  • سؤال را پارافریز کنید.
  • با استفاده از «کلمات مترادف» (Synonyms) از کلمات متنوع و غیر تکراری استفاده کنید.
  • کلمات را درست به کار ببرید و اگر بابت استفاده از کلمه‌ای در متن مطمئن نیستید، سعی کنید معادل ساده‌تری را جایگزین آن کنید.
  • به املای کلمه دقت کنید.
  • از واژگان مناسبی برای توصیف مقایسه‌ها، مراحل، تغییرات و غیره کمک بگیرید.

بیشتر بخوانید : آزمون ماک آیلتس

Grammatical Range and Accuracy

این معیار ارزشیابی در رایتینگ آیلتس همان‌طور که از اسمش پیداست، برای سنجش میزان تسلط شما به دستور زبان انگلیسی و درست بودن جمله‌ها به لحاظ گرامری به کار می‌‌‌رود. نکته مهم این است که این معیار، صرفاً بر مبنای تعداد جملات پیچیده یا استفاده از گرامر سطح پیشرفته تعیین نمی‌شود. در واقع، بیشتر ساده‌نویسی و درست‌نویسی ملاک است. اگر موارد زیر را در نظر بگیرید، نمره بالاتری کسب خواهید کرد:

  • اشتباهات گرامری نکنید (مانند فراموش کردن «s-» سوم‌شخص)
  • از زمان‌های انگلیسی به درستی استفاده کنید و سعی کنید تعدادی از آن‌ها را به کار ببرید.
  • از ساختارهای درس و هم از جملات پیچیده استفاده کنید.
  • علائم نشانه‌گذاری را رعایت کنید.

تفاوت آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال

همان‌طور که اشاره کردیم، آزمون رایتینگ آیلتس آکادمیک و جنرال در تسک ۱ با هم تفاوت‌هایی دارند. تسک اول آزمون آکادمیک، شامل «دیاگرام» (Diagram) است، اما تسک اول آزمون جنرال، به نوشتن نامه اختصاص دارد. تسک دوم در هر دو آزمون یکسان است و شامل نوشتن essay است. تعداد کلماتی که باید نوشته شود، برای تسک اول ۱۵۰ کلمه و برای تسک دوم ۲۵۰ کلمه و مدت زمان پاسخگویی تسک اول ۲۰ دقیقه و تسک دوم ۴۰ دقیقه است.

امتیاز دهید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پشتیبان آکادمی شکوه

برای مشاوره یا طرح سوال در واتساپ با ما در تماس باشید.

امور مشاوره آزمون و مهاجرت